top of page

Vraag en antwoord

Wie is Bram van Dorp

Als kleine jongen keek ik samen met mijn vader iedere januari dagelijks naar Parijs - Dakar op TV en altijd zei ik "Ooit ga ik dat ook doen!"

Mijn vader had een autobedrijf en toen ik een jaar of 14 was ruilde hij een crossmotor in. Een Kawasaki 250. Ik mocht hem hebben als ik er voor zou werken en zo is het rijden begonnen. Direct op mijn 18e haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht ik mijn eerste enduro. Veel binnen en buitenlandse ritten werden gereden en mijn vriendengroep in de motorsport werd steeds groter. Ondanks al het motorplezier... De dakardroom bleef.

1998 schreef ik mij in bij een Belgische reisorganisatie om een week in Marokko te gaan rijden. Ik kocht een KTM Adventure en ging op pad. Vanaf daar ging het pas echt mis. Ik raakte verslaafd aan de woestijn, de snelheden en het avontuur en Marokko werd een jaarlijks uitje. In 2003 vond ik dat ik klaar was voor het echte werk in schreef me in voor de WK crosscountry in Dubai. Met een 16e plek overall was ik Rooky of the year en Dakar kwam steeds dichter bij. In 2007 was het na veel sparen, trainen en vele weken en kilometers in Marokko zo ver. Ik finishte mijn eerste Dakar op een mooie 50e plaats overall en 12e in het kisten klassement. 2008 ging ik er echt voor. Een lichtere motor gebouwd, keihard getraind en ambities om voor de winst te gaan in het kistenklassement. Helaas werd de rally gecanceld. Dat jaar won ik de Libya Desert Challenge wat liet zien dat mijn vorm goed was. Ik ben een Afrika mens en de Dakar in Zuid Amerika rijden was voor mij geen optie. In de jaren erna veel reizen georganiseerd waaronder volledig offroad met de motor van Marokko naar Timboektoe en diverse rally's op de motor en als navigator in de auto.

Nu is het tijd voor een nieuw avontuur. Andere mensen laten genieten van deze geweldige sport.

Voor wie is deze reis geschikt?

Deze reis is geschikt voor ieder niveau van de echte beginner tot de gevorderde rijder die in het bezit is van een motorrijbewijs. Wij passen onze routes aan naar het niveau van de rijders. Meestal zijn het vriendengroepen die een week boeken en ligt over het algemeen het niveau gelijk. Mocht je alleen boeken is het raadzaam je niveau te vermelden zodat ik kan kijken wanneer er een gelijkwaardige groep is waar ik je bij kan plaatsen.

Hoe werkt het met een voorrijder?

We rijden volgens het D-systeem, wat betekent dat de eerste rijder achter de voorrijder stopt bij een kruising en pas weer vertrekt als de laatste gepasseerd is en sluit vervolgens achter aan. Zo rouleert het bij iedere kruispunt en kom je steeds weer een plekje naar voren.
Om het overzichtelijk te houden rijden we ook met max 7 personen. (6 deelnemers en voorrijder) Er zijn echter ook vrienden groepen die zelf een bepaalde rijvolgorde hebben. Uiteraard bespreken we voor de eerste rit hoe we het gaan doen.

Welke uitrusting heb ik nodig?

De basis uitrusting zijn goede MX/Enduro laarzen, kniebeschermers, bodyprotector, handschoenen en helm met bril.
90% van de rijders hebben hun eigen kleding. Mocht je niets hebben, hebben wij e.e.a. aan basis kleding in de verhuur. Contact ons dan voor de maten.
Ook een camelback is onmisbaar.

Hoe is het met verzekeren geregeld?

Onze motoren zijn WA verzekerd. Crash schade is dan ook voor kosten berijder. Bij aankomst betaal je €400,- borg. Schade's worden aan het einde verrekend. In de praktijk vallen de schades reuze mee en beperkt het zich meestal tot een hendel of een schakelpookje. Dan ontvang je het restant van de borg weer terug. Mocht je heel de uitlaat dubbel rijden moet er uiteraard een beetje bij.

Ondanks we er alles aan doen een veilige reis te organiseren en risico's willen minimaliseren dien je bij aankomst een verklaring in te vullen dat je deze reis op eigen risico en verantwoording rijdt.

Een goede reisverzekering is zeker aan te raden. Liefst met aanvullende polis voor risico sporten.

Welke luchthaven vlieg je op?

Je vliegt naar Alicante. Er komen meerdere vluchten per dag vanuit Nederland van zowel Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam en Brussel. 
Wij wonen 25 minuten van Alicante. Je wordt door ons bij aankomst opgehaald en na de reis weer terug gebracht naar Alicante. 
Wel is het de bedoeling dat alle deelnemers dezelfde vlucht nemen. Wij rijden maar 1x heen en weer.

Waar verblijven we?

 Monovar is een typisch rustiek Spaans stadje op een half uur rijden van Alicante. Hier leeft men het gemoedelijke leven van Spanje en de terrassen, restaurants en barretjes zijn ruim vertegenwoordigd, evenals diverse supermarkten, banken en winkels. Je verblijft met je groep in een eigen appartement in Monovar op loopafstand van het centrum. De eetgewoontes en tijden zijn in Spanje anders dan Nederland of België. Mocht je 's-avonds lekker uit eten willen of een bar in duiken, dan is Elda een grote stad vlakbij welk gemakkelijk en goedkoop met een taxi te bereiken is. Alicante of Elche is 30 minuten. Advies: Een huurauto is in Spanje niet duur en hoe leuk is het om 's-avonds na het rijden eens lekker te gaan eten aan de boulevard van Alicante!

Wat zijn de rijdagen?

Wij rijden alleen op doordeweekse dagen. In het weekend is het hier enorm druk met wandelaars, mountainbikers, paardrijders etc. Uiteraard willen we hen geen overlast bezorgen.

Op de site staan dinsdag, woensdag en donderdag als rijdagen. Kunnen we ook meer dagen rijden?

Ja dat kan, zolang het doordeweekse dagen zijn. Heb je op maandag een vroege vlucht, kunnen we dezelfde dag nog rijden. Zondag aankomen en zaterdags vertrekken is ook mogelijk. Dan heb je 5 volle rijdagen. Informeer hiervoor naar de prijs en de mogelijkheden.

bottom of page